Different manufacturers producing condoms chose Bollywood stars to promote their own products. It is believed that they have been exposed to the promotion of their products. Bollywood sensation Sunny Leone, Rakhi Sawant or Bakhshalana Bipasha Basu, who appeared in various debates, appeared on the screen for the condom advertisement.
But from now on, the Indian TV channels can only be broadcast from six in the morning to six in the morning. The decision has been taken at a meeting of the Chief of India's Information and Broadcasting Department Smriti Irani. According to a report published by Indian media, a press release said.
According to a directive from the Ministry of Information and Broadcasting, "Complaints have been received by the Ministry of Information and Broadcasting for some channels that promote advertising of condoms that are not good for children. Considering the above matter, it is advisable to not only promote the advertisement of all the channels of condoms, but for people of specific age and for those who are not ill-advised / unfavorable for children.
Earlier this decision was taken by the Advertising Standards Council of India (ASCI) requesting information and broadcasting of these advertisements in the Ministry of Information and Broadcasting.
ASCI Secretary-General Shweta Purandar said, "The ministry has taken this decision on our request. We received many complaints about condom advertising. Our Consumer Compliance Council investigates the advertisement content for adults, but children are also seeing it. The main thing was to show these ads. '
Prior to this, Sunny Leone's advertisements have often been objected to. Many organizations have also organized this movement. A couple of days ago, the promotion of a condom advertisement of Bipasha Basu was started with husband Karan Singh Grover. The couple had to face criticism about this couple On the other hand, Rakhi Sawant has come to the condom advertisement recently.
নিজেদের পণ্যের প্রচারণার জন্য বলিউড তারকাদের বেছে নেন কনডম উৎপাদনকারী বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান। এতে তাদের পণ্যের প্রচারণায় কাটতি হয়ে থাকে বলে মনে করা হয়। বলিউড সেনসেশন সানি লিওন, নানা বিতর্কে খবরে আসা রাখি সাওয়ান্ত কিংবা বঙ্গললনা বিপাশা বসু কনডমের বিজ্ঞাপনে পর্দায় হাজির হয়েছেন।
তবে এখন থেকে ভারতীয় টিভি চ্যানেলগুলোতে শুধুমাত্র রাত দশটা থেকে ভোর ছয়টা পর্যন্ত প্রচার করা যাবে কনডমের এসব বিজ্ঞাপন। ভারতের তথ্য ও সম্প্রচার বিভাগের মন্ত্রী স্মৃতি ইরানিকে প্রধান করে একটি সভায় এ সিদ্ধান্ত নেয়া হয়েছে। প্রকাশিত প্রতিবেদনে এমনটাই জানিয়েছে ভারতীয় একটি সংবাদমাধ্যম।
তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ের এক নির্দেশিকায় বলা হয়েছে, ‘তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ের কাছে অভিযোগ এসেছে কিছু চ্যানেল লাগাতার কনডমের বিজ্ঞাপন প্রচার করে যা শিশুদের জন্য শোভন নয়। উপরের বিষয়টি বিবেচনায় রেখে সকল চ্যানেলকে কনডমের বিজ্ঞাপন যা শুধু নির্দিষ্ট বয়সের মানুষের জন্য এবং যেগুলো শিশুদের জন্য অশোভন/প্রযোজ্য নয় তা প্রচার না করার জন্য পরামর্শ দেয়া হলো।’
এর আগে অ্যাডভারটাইজিং স্ট্যান্ডার্ড কাউন্সিল অব ইন্ডিয়া’র (এএসসিআই) পক্ষ থেকে তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ে এই সকল বিজ্ঞাপনের বিষয়ে নজর ও সময় বেধে দেয়ার বিষয়টি অনুরোধ করা হলে এই সিদ্ধান্ত নেয়া হয়।
এএসসিআই মহাসচিব শ্বেতা পুরান্দরে বলেন, ‘আমাদের অনুরোধের ভিত্তিতেই মন্ত্রণালয় এই সিদ্ধান্ত নিয়েছে। আমরা কনডমের বিজ্ঞাপন নিয়ে অনেক অভিযোগ পেয়েছি। আমাদের কনজিউমার কমপ্লেন কাউন্সিল তদন্ত করে দেখেছে বিজ্ঞাপনের বিষয়বস্তু প্রাপ্তবয়স্কদের জন্য, কিন্তু শিশুরাও তা দেখছে। মূল বিষয় ছিল এই বিজ্ঞাপনগুলি দেখানোর সময়।’
এর আগে সানি লিওনের বিজ্ঞাপন নিয়ে অনেকবারই আপত্তি উঠেছে। এ নিয়ে অনেক সংগঠন আন্দোলনও করেছে। এছাড়া কয়েকদিন আগে থেকে স্বামী করণ সিং গ্রোভারের সঙ্গে বিপাশা বসুর একটি কনডমের বিজ্ঞাপনের প্রচার শুরু হয়। এটি নিয়েও সমালোচনার মুখে পড়তে হয়েছে এ দম্পতিকে। অন্যদিকে সম্প্রতি কনডমের বিজ্ঞাপনের জন্য আলোচনায় এসেছেন রাখি সাওয়ান্ত।
But from now on, the Indian TV channels can only be broadcast from six in the morning to six in the morning. The decision has been taken at a meeting of the Chief of India's Information and Broadcasting Department Smriti Irani. According to a report published by Indian media, a press release said.
According to a directive from the Ministry of Information and Broadcasting, "Complaints have been received by the Ministry of Information and Broadcasting for some channels that promote advertising of condoms that are not good for children. Considering the above matter, it is advisable to not only promote the advertisement of all the channels of condoms, but for people of specific age and for those who are not ill-advised / unfavorable for children.
Earlier this decision was taken by the Advertising Standards Council of India (ASCI) requesting information and broadcasting of these advertisements in the Ministry of Information and Broadcasting.
ASCI Secretary-General Shweta Purandar said, "The ministry has taken this decision on our request. We received many complaints about condom advertising. Our Consumer Compliance Council investigates the advertisement content for adults, but children are also seeing it. The main thing was to show these ads. '
Prior to this, Sunny Leone's advertisements have often been objected to. Many organizations have also organized this movement. A couple of days ago, the promotion of a condom advertisement of Bipasha Basu was started with husband Karan Singh Grover. The couple had to face criticism about this couple On the other hand, Rakhi Sawant has come to the condom advertisement recently.
নিজেদের পণ্যের প্রচারণার জন্য বলিউড তারকাদের বেছে নেন কনডম উৎপাদনকারী বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান। এতে তাদের পণ্যের প্রচারণায় কাটতি হয়ে থাকে বলে মনে করা হয়। বলিউড সেনসেশন সানি লিওন, নানা বিতর্কে খবরে আসা রাখি সাওয়ান্ত কিংবা বঙ্গললনা বিপাশা বসু কনডমের বিজ্ঞাপনে পর্দায় হাজির হয়েছেন।
তবে এখন থেকে ভারতীয় টিভি চ্যানেলগুলোতে শুধুমাত্র রাত দশটা থেকে ভোর ছয়টা পর্যন্ত প্রচার করা যাবে কনডমের এসব বিজ্ঞাপন। ভারতের তথ্য ও সম্প্রচার বিভাগের মন্ত্রী স্মৃতি ইরানিকে প্রধান করে একটি সভায় এ সিদ্ধান্ত নেয়া হয়েছে। প্রকাশিত প্রতিবেদনে এমনটাই জানিয়েছে ভারতীয় একটি সংবাদমাধ্যম।
তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ের এক নির্দেশিকায় বলা হয়েছে, ‘তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ের কাছে অভিযোগ এসেছে কিছু চ্যানেল লাগাতার কনডমের বিজ্ঞাপন প্রচার করে যা শিশুদের জন্য শোভন নয়। উপরের বিষয়টি বিবেচনায় রেখে সকল চ্যানেলকে কনডমের বিজ্ঞাপন যা শুধু নির্দিষ্ট বয়সের মানুষের জন্য এবং যেগুলো শিশুদের জন্য অশোভন/প্রযোজ্য নয় তা প্রচার না করার জন্য পরামর্শ দেয়া হলো।’
এর আগে অ্যাডভারটাইজিং স্ট্যান্ডার্ড কাউন্সিল অব ইন্ডিয়া’র (এএসসিআই) পক্ষ থেকে তথ্য ও সম্প্রচার মন্ত্রণালয়ে এই সকল বিজ্ঞাপনের বিষয়ে নজর ও সময় বেধে দেয়ার বিষয়টি অনুরোধ করা হলে এই সিদ্ধান্ত নেয়া হয়।
এএসসিআই মহাসচিব শ্বেতা পুরান্দরে বলেন, ‘আমাদের অনুরোধের ভিত্তিতেই মন্ত্রণালয় এই সিদ্ধান্ত নিয়েছে। আমরা কনডমের বিজ্ঞাপন নিয়ে অনেক অভিযোগ পেয়েছি। আমাদের কনজিউমার কমপ্লেন কাউন্সিল তদন্ত করে দেখেছে বিজ্ঞাপনের বিষয়বস্তু প্রাপ্তবয়স্কদের জন্য, কিন্তু শিশুরাও তা দেখছে। মূল বিষয় ছিল এই বিজ্ঞাপনগুলি দেখানোর সময়।’
এর আগে সানি লিওনের বিজ্ঞাপন নিয়ে অনেকবারই আপত্তি উঠেছে। এ নিয়ে অনেক সংগঠন আন্দোলনও করেছে। এছাড়া কয়েকদিন আগে থেকে স্বামী করণ সিং গ্রোভারের সঙ্গে বিপাশা বসুর একটি কনডমের বিজ্ঞাপনের প্রচার শুরু হয়। এটি নিয়েও সমালোচনার মুখে পড়তে হয়েছে এ দম্পতিকে। অন্যদিকে সম্প্রতি কনডমের বিজ্ঞাপনের জন্য আলোচনায় এসেছেন রাখি সাওয়ান্ত।
No comments:
Post a Comment